måndag 13 oktober 2008

Lugn dag på jobbet...
... och Carina the boss är tillbaka från Florida, brun som en pepparkaka!
Ingela och jag har haft gott om tid att pyssla om våra gamla/mindre gamla på Skållerudshemmet med omnejd.

Ingen uppmuntrande läsning i Ela i morse bara. Socialstyrelsens Äldreguiden har gjort en riksomfattande undersökning om våra särskilda boenden där kompetens, personaltäthet och kvalitén på maten mättes - 5 var bäst och 1 var sämst. Skållerudshemmet fick 1 på personaltäthet och 1 på kompetens. Maten fick 4,5 tror jag. Ingen bra reklam för kommunen. Det var i stort sett bara Bergs sjukhem som fick godkända "betyg", resten av boendena ligger långt ner.
Det måste väl snart bli dags att höja statusen på vårdyrket så att inte bara "såna som inte får nåt annat jobb" vill jobba med våra gamla och sjuka. Arbetsgivarna måste kräva att de som söker arbete i vården har relevant utbildning inklusive ett sant intresse för människor!
Sen behövs det MER FOLK I VÅRDEN! Man kan inte vara 0,3 anställda/vårdtagare (som jag tror är fallet på Skållerudshemmet) och göra ett bra jobb, det begriper alla utom politikerna!

Så dags för lite ytlighet...

Funderar på att klippa mig faktiskt - det hände senast i januari tror jag, och mitt hår växer verkligen som ogräs. Men jag har det alltid uppsatt, så det tar ett tag innan man reflekterar över vad jäkla långt det har blivit. Nu når det längre ner än BH-bandet! Å gamla kärringar som jag ska väl inte ha långt hår...är ganska lika Janis Joplin innan plattången gjort sitt jobb!!

Ska nog göra nåt radikalt både vad gäller form och färg......tror jag...får välan fundera ett par månader till!


2 kommentarer:

Namn: Eva sa...

Woaw vilken snygg blogg du har!!
Nu har jag surfat runt därinne oxå ... intressant läsning! Hit kommer jag att kika in ofta!

//Syster Eva

Helena sa...

Janis Joplin lät gravt........ Tycker du ser ett par snäpp fräschare ut faktiskt.... Hehehe