tisdag 14 oktober 2008

Jag är en SÅN DÄR....


...som spånar in på ätbara saker. Hittar jag ett favvogodis så köper jag BARA det och inget annat i flera månader. Får jag ett bra recept på nån god maträtt, så får resten av familjen räkna med att få den serverad minst en gång i veckan ett par år framåt!
Exempel på mina "hang-ups" utan inbördes ordning:



  • Never-stop - har fortfarande ett fast grepp om denna last

  • Stekt lax, kryddad med citronpeppar serverad med kall romsås och kokt potatis

  • Marianne - mmmmm va gött

  • Mariannekulor - mmmmm nästan lika gott

  • Mariannekolor - nja det var väl ingen hit, hårda ska de vara!

  • Pepskulor - när de fanns i påse för typ 100 år sedan

  • Pringleschips - lightvarianten. Tror att jag hade nån brist när jag åt dessa i kombination med...

  • ...MORÖTTER - vi snackar MÅNGA morötter, typ 10-12 om dagen. Mätte Hb som låg lite lågt. Fick Duroferon och efter ett tag försvann suget efter Pringles-Morötter!

  • och TATATATATA......minst senaste, ganska nyttiga hang-up RYVITA knäckebröd!!!!

Godare finns inte! Har ni inte smakat - gör det! Äts med fördel med endast Bregott som pålägg. Här skiter det sig ju med nyttigheten, då jag gärna klämmer i mig 4-5 stycken åt gången - med Bregott.

När jag ser denna lista, inser jag att mitt förhållande till mat och annat man stoppar i munnen, kanske inte är riktigt normalt. Epitetet "lagom är bäst", kan jag bara konstatera, inte stämmer in på mig....

Jag borde nog gå i terapi...men om jag själv gör en liten analys så KANSKE det finns en förklaring.

När jag var liten och bodde i Brålanda så var jag väldigt ofta hos mina kära farföräldar. Farmor Elsa, som själv växte upp under ganska knappa förhållanden, ansåg att jag var alldeles för mager som barn. Därför gjorde hon allt för att få i mig en massa kalorier! Jag minns som om det var igår, när hon matade mig med havregrynsgröt och grädde, samtidigt som hon berättade påhittade sagor tills jag fått i mig hela tallriken.

Nära till kiosken var det också och när farmor bjöd på glass så var det inte EN glass vi fick, min bror och jag, utan en hel kartong! Det är SANT! Det var på den tiden då Päronsplittglassen innehöll HÄSTBILDER - kommer ni ihåg det alla 70-talister? Jo då, vi fick en 100-lapp att köpa glass för och köpte givetvis en hel kartong Päronsplitt (30-40 glassar) som vi tryckte i oss på ett par dagar. MÅNGA hästbilder blev det! BUKFETMA blev det också - och den har jag kvar!

Men min farmor ville väl att vi skulle få göra det som hon aldrig fick göra som barn - FROSSA i godsaker. Huvudsaken var att man inte var mager - för såg man "välmående" ut så var man rik! Tänk så fel det kan bli fast man bara vill väl!

Inga kommentarer: