måndag 22 september 2008

Äntligen svampplockning!

Igår var jag riktigt hurtig! Började med en god söndagsfrukost, som varade lite längre än vanligt, pga att Kenneth var lite bakis efter kalajset hos brorsan. Sen tvingade jag med honom till Rostock på tipspromenad vid OK-stugan. Banan var skitjobbig med mycket uppförsbackar och dessutom slog jag Kenneth på själva tippandet - han fick 8 rätt och jag 10!!

När vi kom hem kände jag att jag inte var riktigt färdig med skogen än - ville plocka svamp!! Men Kenneth var inte ett dugg sugen på mer frisk luft, så jag drog i väg själv. Gudars va skönt och rogivande det var, helt tyst och vindstilla. Inte en enda fästing eller älgfluga i sikte - allt var helt perfekt! Var ute och knallade i över två timmar och hittade massor av trattisar men även lite gula. Plockade med mig så mycket jag orkade rensa och lämnade kvar resten - man behöver ju inte vara "åpen"...
Nu återstår bara att rensa och förvälla. Eller man
kanske skulle torka svampen istället? Hm..det har jag aldrig provat...
Idag var det ssk-möte med vår MAS. Det blev lite vassa diskussioner - jag kunde ju inte tiga om "vårt" sk bilansvar!! Undertecknad var högröd om kinderna efter "utbrottet" där jag krävde att han, MAS:en, måste ta våra frustrationer på allvar! Vi kan inte slösa med vår kompetens på detta viset. Jag är helt övertygad om att om pamparna där "uppe" lärde sig att omfördela arbetsuppgifterna på de kommunanställda som redan finns, så skulle problemet säkert kunna lösas. Det handlar bara om att lyfta fram ärendet på det bordet där det hör hemma, istället för att försöka skyffla över ansvaret på t ex Carina the boss. Jag tycker det är MAS:ens ansvar att se till att "hans" sjuksköterskor utför uppgifter som följer med yrkesrollen först och främst -dels för att säkerställa vården, dels för att undvika just den frustration som många av oss känner! Han borde ta mig tusan vara rädd om oss!!

2 kommentarer:

Christina och Carina sa...

Han är skiträdd för oss!!! Heja

Helena sa...

Heja dig!!! :D