söndag 6 juli 2008

Rapport från Kanalyran 2008

Det blev inget regn (förrän på kvällen) utan var strålande solsken hela dagen. Fick en mkt snygg "bonnbränna" efter att ha stått på torget i flera timmar. Knallröd panna, näsa, bröst och armar. Vita märken på överarmarna efter t-shirt och efter skoremmarna på mina nya Scholltofflor (som slutat klämma). Som pricken över i syntes det TYDLIGT att jag använt solglasögonen....
Ja min bästa vän och jag missade inte ett enda uppträdande. Vi såg små idoler, där en avlägsen släkting till mig vann (pappas kusins barnbarn, Jonna Torstensson). Hon var jätteduktig! Ja de var duktiga allihop. En liten tjej sjöng Bridge over trouble water- då börja jag lipa. Vi hade nämligen med den låten på pappas begravning. Usch, det bara kom över mig så där bara...kunde inte stå emot. Pinsamt bara att stå mitt på torget med flera hundra pers runt om. Tack gode gud för solglasögonen!
Vi såg wanna be-idoler - ett cover band som faktiskt var riktigt bra. Spelade gamla och nya godingar. Bigger Bang tror jag de hette. Sen såg vi en Idol-idol - Sibel. Hon har ju en röst som inte går av för hackor, men ack vilka tråkiga låtar!! Det var ju bara schlager-låten som var bra.
Sist men inte minst såg vi det-var-länge-sen-jag-var-"idol"-i-hela-Dalsland-och-nu-vill-jag-uppleva-gamla-minnen-igen-IDOLEN (erna) Hasse och Grabbarna!!!!
Snacka om nostalgi! Detta gänget hade fått hela Mellerud ur huset. Hela torget var smockfullt när de skulle dra igång - de gamla stofilerna som hade sin "storhetstid" i mitten på 70-talet.
Hasse själv kom in på scen, inte helt olik en senare upplaga av Elvis, halade fram en digitalkamera och började fotografera publiken! Undrar om Bruce Springsteen gjorde likadant på Ullevi igår?! Han, Hasse alltså, var hur lycklig som helst att återigen få vara "kung för en dag", det var riktigt rörande och se!
Min vännina och jag hade fullt upp att försöka identifiera folk som vi kände igen, men inte kunde komma ihåg namnen på. Hasse och grabbarna hade uppenbarligen dragit "hem" en massa sen länge utflyttat folk, mest gamla raggare! Det är förundrande att upptäcka att vissa inte har förändrats ett dugg! Tänker på en av dessa raggare, som nu är en bra bit över 50 år, som fortfarande hade brylcreme, myggjagare och skinnväst. Jag lovar, det var ingen utklädsel dagen till ära utan han har helt enkelt inte bytt kläder på 30 år! Det är nästan lite imponerande- att stå fast vid sin stil och identitet hela livet. Hos alla är det helt klart inte en tonårsgrej. Otroligt! Får bara hoppas att han inte slåss lika mycket nu som då.....

Kvällen avrundades hemma hos några vänner med pizza och lite öl och idag åkte vi i ösregnet ner till Vänersnäs och hämtade husvagnen. Börjar ju bra det här campinglivet....vädermässigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på dig!
Trevligt att träffa på en släkting här...
Jag är nämligen Jonnas mamma, Åsa.
Är det du som är Britt, Svens dotter?
Du kan se Jonna på TV nu på fre 22/8 kl 1900 i kanal 1. Hon är med inför årets lilla melodifestival.
Min email är:torstensson@provolo.se
Ha det bra, kram Åsa