måndag 14 juli 2008

Nedräkning...och garage/nostalgirensning


På torsdag börjar vår camping"semester". Förhoppningsvis åker gubben och jag ner själva först tillsammans med svärfar och sätter upp förtältet. Sen kanske vi får en ensamhelg tillsammans, gubben och jag. Emma har lovat att vara "barnvakt" åt Karro och sen köra upp henne till Strömstad på söndag. Låter ganska som en ganska lockande erbjudande...


Idag fick jag storfrämmande från Norge - Sofia kom och hälsade på sin gamla mamma. Emma och barnen var också med. Vi fikade på altanen med kaffe, bullar och glass. Mysigt!!
Fast Oliver ville ha lite käk först. Stekta potäter och kött-
bullar med massor av ketchup, gottigottgott!
Han var nyklippt också, Emma hade kört över honom med trimmern. Det hade inte varit så populärt - han hade skrikit i högan sky så det sista fick hon ta när han somnat på kvällen. Stackars barn!


Han är så himla smart för att bara vara två år, Oliver. Han kan redan räkna till 20 och älskar verkligen siffror! I det fallet är han ett undantag i våran släkt. Vi skulle VERKLIGEN behöva ett mattesnille i trädet. Eller ja, min farfar Gustaf var ju himla smart och begåvad, så han kanske har fått lite gener därifrån. Hoppas det håller i sig!



Sofia fra Norge, har ett par dagar ledigt från sitt sommarjobb. Hon är på ett mysigt café som ligger på Vesteröy utanför Fredrikstad. Men hon trivs inte så bra i Norge så antagligen flyttar hon nog hem igen. Problemet är att hennes kille Espen har sitt jobb i Oslo med omnejd och har lite svårare att flytta på sig. Men Sofia tar dan som den kommer. Det ordnar sig säger hon och det är klart att det gör!

Garagenostalgi


Jag håller på att rensa i garaget/förrådet. Efter att vi sålde vårt hus och flyttade till lägenhet, finns det en hel del grejer som aldrig har fått plats inne och som nu legat där ute och blivit utsatt för fukt och möss. Föröker nu alltså att sortera bort"skiten" och rädda det som räddas kan. En "att kasta-hög", en "till loppis-hög" och en "tvinga-på-barnen-hög".

-Den här stela handväskan i läder kan du väl ta Emma, den kommer från min farmor. Den är kult! Aldrig använd, vettu! Nehej...slipp då...då får jag sälja den på loppis...

- Sofia, vad tycks om den här tavlan? Den har JAG målat!!När jag var 12 år! Det är en golden retriver! Du gillar ju hundar....det är ju en fin ram i alla fall...guld....Inte? Häpp!!

VARFÖR kan man (jag) inte slänga gammal skit???? Bara för att farmor, farfar, Gud och hans moster en gång gett mig dessa saker så är jag liksom för evigt ansvarig förvaltare av dessa gåvor. Jag kan inte ge dem till någon annan än till mitt eget "kött och blod". Stackars döttrar! Våga säja NEJ TACK!!!! Låt mig inte tvinga på er nåt ni inte vill ha. Jag kommer ju att fortsätta tjata - ta det, ta det!

Vi ska väl egentligen inte prata om när brorsan Uffe och jag skulle dela upp arvegodset efter vår pappa. Allt kördes med släpkärra hem till Uffe - för han har ett stort hus. Det var möbler, tavlor, böcker och prydnadsaker. Så skulle vi då dela upp allt mellan oss. Vi bestämde oss för att dra lott, den som vann fick börja välja grej, sen valde vi varannan sak. Tavlorna gick snabbt att dela upp. Sen återstod då ett helt matsalsbord fullt med prydnadssaker av varierande värde och kvalitet. Herregud, säger jag bara! Här kan vi snacka om att den STORA nostalgivågen svepte över både brorsan och mig. Inte kan vi väl SLÄNGA farfars gamla bridgepokaler som han vann nån gång på 50-talet? Men vad ska vi göra med dem? Använda som blomstervaser eller saftglas kanske? För att inte tala om alla böcker, och då snackar vi STORA böcker i 5-10 band. "Vilda växter i Norden" och "Hembygden 1-15" - typ...mycket intressant....äuhm...
Så nej...vi är inte riktigt klara med vad vi ska göra med alla resterande saker. Man kan ju inte ge dem till VEM SOM HELST!

Gudars, kan jag verkligen MED att sälja farmors gamla oanvända handväska på loppis...???










Inga kommentarer: