torsdag 16 juli 2009

Tack för lånet!


Tjusningen med barnbarn är bland annat att man får lämna tillbaka dem, när man gosat sig nöjd.
Hämtade mina små prinsar i Trollhättan igår förmiddag, och återlämnade dem i något begagnat skick idag, 24 timmar senare. Dagen var tämligen spikad med aktiviteter, då mormors lilla lya icke lämpar sig särskilt väl för små livliga gossar. Alltså fick vi söka oss ut på andra äventyr. Stopp nr 1 var Näs badplats, då solen lyckades skina en timme. Lukas 1 år, kastade sig innan gamla mormor hann reagera, modigt ut i vågorna. Han fick en köldchock av det kalla vattnet, stackarn, och vände nästan i luften för att komma upp på torra land igen. Sen grävdes det geggamojjegropar tillsammans med moster Sofia och kastades vatten tills smågossarna var alldeles blåa om läpparna.

Åkte hem en stund och lagade mat - fiskbullar i dillsås. Oliver 3 år, berömde min sås och sa att den smakade gott, den lille charmören!
Sen blev det en snabb sväng till Skötteruds gård, dit vi anlände ganska exakt samtidigt som ett litet åskväder. Så det fick bli en racer-kik på zebrorna och näsbjörnarna och en glass (nr 3). Avsikten hade varit att rida på ponny, men Oliver verkade tycka det var helt ok med en glass istället.

Kvällen avslutades med "Hitta Nemo" - hela filmen och sen slocknade de små änglarna och mormor sloknade i TV-soffan en liten stund till. Sen följde då natten. Lukas låg i en tältsäng precis brevid min säng och Oliver fick ligga i mitten av våran säng. Mitten och mitten...han låg mer mig än brevid. Hans små fötter och armar svängde runt som propellrar hela natten. Ena stunden fick jag en armbåge i ögat och nästa två knän mellan skulderbladen. Avsikten var naturligtvis att sparka mig ur sängen, men min väl tilltagna vikt förhindrade detta. Min sömn uteblev naturligtvis till 98%. Att en liten unge kan drömma så en hel natt!
Kl 04.58 sätter sig Luki upp i sängen och säger några väl valda, men helt obegripliga ord. Mormor skuttar då smidig som en ledbruten elefant, ner i köket och shakar ihop en flaska välling. Lillgrabben slurkar snabbt i sig denna och fortsätter sedan sin konversation en stund till. Men när mormor låtsas sova, börjar han istället utforska nattduksbordet och hittar en större tub med fotsalva som han ligger och bankar i väggen tills han till slut somnar om igen. Så när mormor går upp vid halv åtta-tiden, ligger gullungen där med en blå fotsalvetub i famnen och sussar så gott!

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Vilka gullungar!
Livets efterrätt som det kallas, men det kan förstås bli intensivt med ett helt dygn haha =)

imse sa...

Vad mysigt med barnbarn! Jag längtar och det lär nog dröja!

Malin sa...

Ja det där känner jag verkligen igen, fast jag sover så varje natt. (så gott som) Häromnatten hade jag katten på höger sida, Alice på vänster och Elin nere vid fötterna. Ugg vad varmt det blev och så får man så ont i kroppen för det går ju inte att byta läge. Men i natt har vi inte en enda unge hemma. Ska sova sååågott. Kram på dig.

Emma Grenander sa...

Hahahaha... ja, du körde minsann slut på dom lika mkt som de körde slut på dej! :)

hemma hos lilla mej sa...

Vad mysig med barnbarn.Men det lär jag nog få vänta på.Ha det gott ha en mysig fredag kramizar ~~~~RITA~~~~

Helena sa...

Haha..... Stackars barn... Ligga och sova med en fotsalvetub! Mormor får verkligen hitta det där drömhuset snart tror jag!!! Så att hon får plats med alla barnbarn! Hoppas du njuter av din semester... Blev det inte kusten??