söndag 25 januari 2009

Magnussons bageri

Ibland förvånar min man mig faktiskt! För ett par dagar sedan kläckte han bara ur sig att han kände för att BAKA. Han har ALDRIG bakat i hela sitt liv. Möjligtvis på nån hemkunskapslektion för hundra år sedan. Men jag köpte hem mjöl och jäst och idag bakade vi - eller JAG bakade! Kenneth pickade och gräddade. Han försökte få till en brödkaka med sämre resultat om jag uttrycker mig milt. Karln kan helt enkelt inte knåda en deg. Han spretade med fingrarna och tog i för kung och fosterland, med resultat att all deg satt fast på hans händer!
Jag försökte lära honom....sa att han skulle tänka på min mulliga mjuka kropp medan han knådade för att få in den rätta känslan, hahaha! Men icke...han gav upp.
Man borde verkligen baka allt bröd själv. Det tar ju faktiskt inte så mycket tid och det är ju ganska rogivande på nåt vis. Man kan spekulera och filosofera under tiden man står där och kavlar. Bra terapi.
Jag börjar bli jämmerligt trött på gråvädret som råder. Våren kom!!


4 kommentarer:

Helena sa...

Det är ju inte illa att han försöker iallafall... Tanken var god! Å visst är det gott med hembakt? Själv får jag tyvärr aldrig tummen ur.
Kram

Sarah sa...

Självklart är hembakt godast, men jag har inga bra recept! Kanske kan få recept på ditt bröd? Det ser gott ut! (kul det där att han skulle tänka på din kropp, haha!!)Kram

Namn: Eva sa...

Då är det inte läge för en omskolning till bagare misstänker jag ;-)

Christina och Carina sa...

Kan man få smaka???