onsdag 28 januari 2009

Inlärningssvårigheter/färdigheter

Satt med ELA:s korsord - det brukar ta en vecka att lösa. "Har linet" stod det i en ruta. Plopp! Så mindes jag allt jag lärt mig om denna växt en gång för hundra år sen..eller ja, nån gång på 70-talet. Linet bråkas, häcklas, rötas och skäktas! Varför kommer jag ihåg det?? Mitt intresse för fauna och flora är inte direkt överväldigande. Klart att jag gillar blommor så där i största allmänhet, men....Varför fastnade inte hur man räknar ut ekvationer? Eller den tyska grammatiken? Bibliska historien är jag också ganska slängd på. Moses i vassen och mannaregnet, det har fastnat där uppe i hjärnkontoret. Mystiskt...

*************
I går var det Förintelsens dag, visste ni det? Uppmärksammades det i media? Jo, på SVT 2 var det faktiskt en dokumentär om en man som överlevde Ravensbrück. Man fick följa med honom när han återvände dit för första gången sen han blev fri för 63 år sedan. Gripande.
Vad händer sen när den generationen är borta? Vem ska då hålla kvar minnet av denna fasansfulla massutrotning?




1 kommentar:

Namn: Eva sa...

Håller med dig angående din reflektion om vad som fastnar i hjärnan. Själv är jag naturvetare och i min hjärna fastnar ekvationer mm. Historia kan jag inte ett jota om!!

Ps kolla på min blogg imorgon. Har en utmaning till dig där. Får se om du törs anta den!
/Eva