söndag 11 januari 2009

Calas och Calici

Jösses vad seg jag är idag - jag festar till alldeles för sällan - jag är inte vaaan!
Trevligt hade vi iallafall tills klockan var närmare 02. Å matrecept fick jag ju fixa på annat håll än här på bloggen!! Christina tipsade visserligen om poscherade -vad nu det är! - rödtungsfiléer - var hittar man den fisken? - och vitvinsås. Det var väldigt snällt av dig Christina, men receptet hade jag nog med all säkerhet behövt!
Så jag ringde min receptbank där bankdirektören heter Britt-Marie Dahlqvist, och vips fick jag ett tips om en god kall skaldjurspaj som jag faktiskt lyckades svänga ihop! Till denna serverades vitt vin ur 3-liters box (helt tom imorse...).Till kaffet hade jag bakat cheescake á la Nigella (sorry Jamie...). Den var god tillsammans med Baileys! Receptet finns i Buffé från Ica.


I morgon och på tisdag är jag ledig från jobbet. Något jag är mycket tacksam för. När jag gick hem i fredags hade 12 boende och 2 personal på Skållerudshemmet fått vinterkräksjukan. Jag lyckades undvika att komma i närheten av nån sjuk, så jag hoppas jag klarar mig! Men lider med mina kolleger - de kommer att ha fullt upp i några dagar.
Och vem sprider smittan? Jo personalen! Hygienrutinerna följs exemplariskt av vissa, medan andra inte har en susning om detta med barriärvård. Då är det kört! När man inte begriper att man inte kan gå ifrån en magsjuk vårdtagare, där man torkat diarré och spyor, till köket och bre smörgåsar och servera frukost till dem som lyckats hålla sig friska - då är man inte begåvad med sunt förnuft!

2 kommentarer:

Christina och Carina sa...

Fisken finns i fiskbilen och du kunde ha ringt så hade jag gaidat dig igenom för det finns nämligen inte nerskrivet någonstans- bara i mitt lilla huvud. Som Du kanske minns så har jag jobbat som kock på stooora fartyg..HaHa
Me3n du fick ju till det ändå- Ha det. Nu SKALL JAG JOBBA

Sarah sa...

Nu har du inte skrivit på 3 dgr. Du har väl inte gått å blivit magsjuk, syster yster??