söndag 16 november 2008

Flashback till barndomen...

...upplevde jag igår. Det var nämligen 50-årsjubileum för Karolinerskolan i Dals Rostock och jag kände att jag bara måste åka dit! Min pappa var lärare där i 34 år - så gott som hela sitt yrkesverksamma liv!! Själv gick jag som elev där ifrån andra till sjätte klass.

Messade min bästa barndomskamrat Marita och frågade om hon ville hänga med och uppleva gamla minnen, men hon låg och trynade....i NORGE! Så jag fick åka själver. Direkt jag klev innanför huvudentren till skolan fick jag en skitkonstig känsla - schoooooowffff... typ, kändes det i kroppen. Allting var så litet!!! Trappan in till skolan som jag en gång upplevde som enorm hade krymt. Gången nere i källaren fram till tjejtoaletterna som jag då tyckte var minst 25 meter, hade kortats ner till ca tre kliv, klassrummen som var stora som gymnastiksalar kändes helt plötsligt som små vardagsrum.....konstigt...
För övrigt var allt sig likt. Jag hade så gärna velat kika in i lärarrummet och se fotöljen där pappsen alltid satt på rasten och sög på sin pipa. Stackars de andra som inte rökte....

Sen träffade jag Maritas syster Lena, som är två år yngre än mig och vi stod och pratade en stund. Efter ett tag kom det fram två lärare till henne och då säger Lena: " Jag måste få presentera Eva - hon är dotter tilll Sune Regeskog", varpå dessa två kvinnor tar mig i hand och börjar säga en massa snälla och hedrande saker om min pappa. Då var det klippt!! Jag började grina - inför halva Dals Rostocks befolkning, kändes det som. Lena blev alldeles till sig - ursäktade sig och visste väl inte hur hon skulle bära sig åt, stackarn. Det är så jobbigt för sorgen och saknaden bara överfaller mig ibland - helt utan förvarning!

Elever och lärare hade gjort utställningar på 50-, 60-, och 70-talstema. Jätteroligt att kika igenom. De var dessutom klädda i tidsenliga kläder och hade t o m en modevisning som jag tyvärr missade. Jag saknade dock och kanske för att jag är partisk, en presentation på de lärare som faktiskt la sitt yrkesliv i denna skolan. Inte bara min pappa, utan andra lärare som faktiskt fostrat Dals Rostocks skolbarn under dessa årtionden. Så jag hyllar dem (de jag minns) här på min blogg utan inbördes ordning:

Anna Rosell

Astrid Hansson

Kajsa Olsson

Ingrid Skoglar

Sune Regeskog

Margareta Ednell

Inga kommentarer: