söndag 28 juni 2009

Vi hade iallafall tur med vädret...

Är nyss hemkomna efter en fin helg i Strömstad. Eller ja, helt smärtfritt har ju inte det hela förflutit pga av en viss liten madam som stannade kvar hemma. Under översyn av sin stackars mormor. Hon, lilla madamen alltså, fick förmaningar om att komma hem i tid på kvällen, dvs kl 24, och att då inte sätta sig vid datorn resten av natten. Kvart över tolv ringer min mobil, gubben och jag hade precis knoppat in, och det är min mamma som oroligt säger att Karro inte kommit hem. Jag försöker lugna stackars mamsen och lovar att se till att tösen är innanför dörren omedelbums. Ringer alltså upp henne och hon svarar som vanligt att hon är precis utanför huset! Det går en kvart. Jag ringer upp mamsen - har hon kommit hem nu? Näej då, inte en skymt syns av henne. Jag knappar åter in hennes nummer och när hon nu svarar är jag redigt förbannad.

"Nu går du hem, på momangen! Precis utanför huset? SÄKERT! Var ÄR du unge?? Mormor är jätteorolig för dig! Visa lite respekt!!"
"Jag är vid Kvarnkullen" svarar lilla tonårsmarodören då.
Kvarnkullen är närbutiken i kvarteret som inte ligger strax utanför vårat hus, utan åt helt andra hållet.
"Hur har du hamnat DÄR då? Har du glömt var du bor eller? Rompa dig hem nu, du ska vara innanför dörren inom 2 min!!"

Ytterligare 10 minuter går. Ringer mamsen. Nä hon har inte kommit hem.
Nu tar pappa över ärendet och då är det annat ljud i skällan, om jag ska uttrycka mig milt. När han ringer så slutar hon ljuga (????) och är helt plötsligt uppe i köpingen istället för bakom vårt hus. Kvart i två kommer hon äntligen hem till en helt uppriven mormor, som målat upp det värsta scenariot för sina ögon. Våldtäkt, kidnappning, överfall...
Tydligen hade det varit nåt tjafs med/om nån kille och med rödgråtna ögon hade hon bett sin mormor om förlåtelse. Och satt sig vid datorn resten av natten....

Finns det något mer egoistiskt än tonåringar? Om 2 år och 7 månader fyller hon 18. Jag längtar. Madre mia....

5 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Haha, det är som om du skriver om min 15-åring! Hon är också alltid "nästan hemma" när man ringer henne en kvart efter att hon skulle varit hemma. Sen tar det en jäkla tid innan hon tagit sig hela vägen hem från "nästanhemma". Då är man inte så glad =)

hemma hos lilla mej sa...

Visst är det väl rart med barn.......Ja man blir så arg kör med raka rör från början brukar vara min replik till min älsta.Hoppas du och kärleken har haft det gött i alla fall.Stackars lilla mor-mor.Kan förstå henne.ha en skön kväll sommarkramizar ~~~~~RITA~~~~~.

Helena sa...

Det är så SKÖNT att höra om att min inte är ensam om att slita sitt hår över tonårsmögel och deras bravader.... Är bekymrena verkligen över när dom fyllt 18? Jag undrar om jag kommer att klara av att släppa taget.... Å så denna förb----e dator. Vilka intriger det är.... MSN, bilddagboken, lunarstorm, facebook....... Det finns en anledning till att håret blir grått!!!!!! Hoppas inte mormor är avskräckt för all framtid nu!
Kramix

imse sa...

Stora barn, stora bekymmer! Eller hur?
Kram

karro sa...

du är inte den enda som längtar hörru!