torsdag 4 juni 2009

Lite tröstlöst...

Ja, det känns inte lika kul med bloggeriet när det håller på och krånglar. Men jag gör väl ett försök att få nåt nedplitat.
Igår när vi kom till jobbet starx före 07 på morgonen, möttes vi av en stor lapp på entredörren: GOLVVÅRD PÅGÅR. VAR GOD GÅ KÄLLARVÄGEN!
Oki doki. Detta kan bli knepigt kände jag spontant. Vår sjuksköterskeexpedition ligger nämligen mitt i korridoren där vaxning och boning skulle ske, och att gå källarvägen skulle liksom inte hjälpa. Jag fick fatt i en av lokalvårdarna och frågade lite vänligt hur hon hade tänkt att vi skulle kunna sköta vårt jobb de närmaste timmarna.
"Ja ni får väl vara instängda på rummet tills golvet har torkat", fick jag till svar.
"Jaha, och hur ska vi kunna ta oss till våra vårdtagare då tro? Klättra in och ut genom fönstret kanske?" kontrade jag. Det tyckte hon tydligen, för jag fick endast en axelryckning till svar. Men snälla och anpassningsbara som vi är i grunden, vi sjuksköterskor, så stannade vi snällt på rummet den dryga timme det tog för golvet att torka. Det var ju tur att det inte hände något akut just då....vilket det gjorde en liten stund efter att vaxet var påstruket och polerat...

Idag har vår lilla arbetsgrupp haft professionell handledning. Vi har haft det lite tufft på området ett tag, så chefen anlitade denna urgulliga kvinna som arbetar med coaching och just handledning. Det är bra när det kommer någon "utifrån" som kan se problemen från en annan synvinkel. Det är väldigt lätt att köra fast i samma tankespår, även om vi är tre personer om samma problem. Det vi bl a kom fram till, var att vi sjuksköterskor har en viss förmåga att tro att vi äger och måste lösa alla och allas problem. Detta är något som vi måste jobba med och nästa gång någon anhörig, vårdtagare eller personal vill att vi ska fixa något ska vi ställa oss frågan - är detta verkligen MITT "bord"? Hmm. Vi får väl se hur det går.

6 kommentarer:

Sarah sa...

Jadu...att jobba med människor är väl aldrig särskilt smärtfritt! Man är ju medmänsklig och det finns så mycket som berör & upprör!! Inte alltid så enkelt...kraaam!

Bibban sa...

Men du! Det är tuft att jobba med människor, inte alltid uppskattat..ibland blir man så less, sen ibland så blir man glad när man kan göra någon glad. jag hoppas du får ordning på dator och virus och allt. Tror det var lite överbelastning på min blog den dagen. jag satte in en bild på Spider och min son. Hon har många läsare och alla skulle titta på bilden.. alla på en gång. är så ledsen om det orsakat skada på din dator, men jag förstår att det måste gått till på det viset.
ha det nu så himla gott
Kram Bibban

Anonym sa...

vad sa du när karro tog hål i tungan ?

Anonym sa...

Till anonym: Jag sa: ÄNTLIGEN! Det var verkligen på tiden! Vad skönt att du kom över din fobi för nålen!
Det blev verkligen skitsnyggt, eller hur, Anonymus scandalyticus??

Helena sa...

Själv jobbar jag STENHÅRT med att lära mig att faktiskt säga NEJ ibland.... Man måste tro att även andra än en själv kan klara av att lösa sina problem.... Och man KAN inte ta på sig alla andras bekymmer jämt..... Men, som du vet...., jag har kraschat med näsan rätt ner i golvet för att lära mig DEN läxan.
....och du..., jag är GÖÖÖRAVUNDSJUK på din Kreta-resa!!!!
KRAAAAM

Emma Grenander sa...

Anonym nr 1 som undrade vad mamma sa vad Karolina tog hål i tungan: Jag undrar om du är 14 eller om du är vuxen? Jag tror nog mer på 14 eftersom en vuxen människa hade lagt upp det på ett bättre sätt. Undrar om du fick ut nåt av detta?