tisdag 23 juni 2009

Aldrig får man vara riktigt glad...

Var ju hos Dr Bosse igår med mitt, vad jag trodde, mindre bra blodtryck. Det visade sig att det var tämligen normalt när allt kom omkring - 140/80. Men det är ju så typiskt. Att jag rompar iväg till doktorn så där på momangen och sen ÄR det inget. Ja alltså, missförstå mig rätt - jag är naturligtvis GLAD att blodtrycket var ok, men kände mig lite smådum där jag satt. Så jag fick ju spä på icke-problemen lite grann så att det skulle verka värre än det var. La till att jag har hjärtklappning och känner mig väldigt trötter inimellanåt, vilket i och för sig är dagens sanning, men inget jag direkt oroar mig för. Vet ju att det handlar om stress pga ett krävande arbete.
Underbare Dr Bosse lyssnade tålmodigt och sa:
" Vill du att jag tar lite prover på dig? Är det nåt särskilt du vill att jag kollar upp? Långsockret kanske?"
" Ja det vore kanske bra...lipider...när tog du det senast?" frågade jag.
" Förra året. Men vi lägger till lipider också. Och leverstatus. Och ämnesomsättningen....äh vi slänger med ett B-12 och ett blodstatus också! Bra så, Eva?" sa Bosse och kryssade i stort sett i varenda ruta i remissen.

Sen släpper han "bomben". Att han ska lägga ner praktiken 1 oktober! Sluta som allmänläkare och börja en AT-tjänst som PSYKIATRIKER på Näl i höst. Friskt satsat av en...60-åring? Men han kommer att bli en tillgång för psykatrin, sanna mina ord! Bättre lyssnare finns inte! Men gudars vad jag kommer att sakna honom som läkare.

Vart ska jag nu gå med mina krämpor? Var ska LISTA mig den 1 oktober i vårdvalet? Inte VC i Mellerud iallafall (sorry Helena =)). Inte så kul när man springer där i sitt jobb varje dag. Att ena dagen sitta i konsult med Dr H eller Dr S och andra dagen komma till samma doktor som patient - no thanks!
Jaja, det får bli en senare fråga. Nu är det sommar och SOL och snart semester! Och blir jag sjuk då är det Strömstad sjukhus som gäller!
Vem vet, snart kanske jag även är i behov av en psykiatriker!
Tjingeling!

1 kommentar:

imse sa...

Nä, ha samma doktor privat, som man träffar genom jobbet funkar inte.