tisdag 4 augusti 2009

SVAMPJAKT

Gubben kom hem och sa att nu dignar det i skogen av kantareller! Nån kompis hade varit ute endast en timme och håvat in en hel Ica-kasse. Ja men, vad väntar vi på? Vi får iväg!
Saken är nu den att min gubbe inte är någon skogsmulle - han gillar inte grönt överhuvudtaget, vill helst inte ens passera genom en park om vi är i stan på promenad. Fästingarnas och älgflugornas förökning på senare år, har definitivt satt punkt för mannen i husets redan minimala naturlystnad Men han erbjöd sig storsint att vara chaufför ut till skogen, om jag stod för svampplockningen! Jag gick med på den dealen.
Nu var bara frågan vart vi skulle åka...alla gamla ställen har på senare år förvandlats till kalhyggen. Men vi bestämde en rutt och drog iväg.

Jag kommenderade stopp och hoppade in lite här och där, blev blötare och blötare och mer och mer full i fästingar och annan ohyra. Svampen däremot lyste med sin frånvaro. Vid ett stopp fick jag hybris och såg i syne. Jag hittade en liten kantarell och såg helt plötsligt hur jag stod i ett stort hav av gula hattar.
"Tjohooo, nu får du komma och hjälpa mig att plocka!!!", ropade jag till gubben som satt och läste GT i bilen. "Ta med dig din påse också!"
"Jaha, och var är svampen då?", sa han och kliade och slog efter mygg och eventuella fästingar.
"Här är ju bara en massa björklöv ju!"
Det var bara att sätta sig i bilen och åka vidare till nästa skogdunge - den sista på min kraftigt reducerade lista. Där hittade vi till slut faktiskt lite av skogens gula guld, lagom till ett par varma mackor. Det vi också hittade var en massa ditmålade blå prickar på granstammarna som förkunnade att även denna skogen skulle jämnas med marken inom kort...

Idag har jag lärt mig:

...att "five" i uttrycket "give me five" - syftar på den ena handens fem fingrar! Ja, ja, ja ....jag är faktiskt inte så korkad som det verkar!! Har faktiskt bara aldrig reflekterat över detta förut!!! Vissa fraser bara man slänger ur sig utan att tänka på vad det egentligen är man säger! Sån är jag iallafall...

Inga kommentarer: