söndag 29 juni 2008

Rökning - NEJ TACK!

Är det något jag är stolt över mig själv för, så är det att jag inte har börjat röka. Alltså, det måste vara det DUMMASTE man kan göra! Så fort jag ser någon stackare som är slav under den lasten, så säger jag till mig själv: -Tack gode gud att jag kunde låta bli skiten på den tiden det var tufft att börja. För med min i övrigt dåliga karaktär hade jag aldrig kunnat sluta!
Jag om någon borde ju ha trillat dit. Hela släkten rökte under min uppväxt. Det var inte tal om att gå ut på terassen och blossa, utan vi ungar satt i rökdimmorna, vare sig det var i finrummet eller i bilen. Alla skulle ju röka samtidigt också. Man får hoppas att denna passiva rökning inte gjort någon större skada.
Tyvärr gick mina två äldsta döttrar i fällan. Detta trots att de växt upp i en rökfri miljö. Jag TROR att Emma har slutat - hon rökte i alla fall inte under sina graviditeter. Du har väl inte börjat igen Em???? Då blir mamma grymt sur på dig, det vet du!
Sofia däremot, blossar på för fullt. Så bor hon i Norge också och där finns det väl ingen rökfri vuxen. Den där lilla späda kroppen hon har, får ta emot denna giften. Det gör ONT i mig! Som sjuksköterska ser man ju konsekvenserna av vad mångårig rökning ger. Skulle vilja ta med mig tösungen hem till de vårdtagare som sitter hemma med sina syrgaskoncentratorer och kippar efter andan, med sina KOL-diagnoser. Ångesten lyser i deras ögon. Faktum är ju också att så gott som alla rökare får KOL förr eller senare.
Fjortisen Karolina verkar kunna stå emot kompistrycket hittills. Jag TROR faktiskt inte att hon kommer att börja. Hon behöver inte nån cigg i handen för att se cool ut. Hennes självförtroende är ganska hyfsat, så jag tror hon fixar det.

Så gott folk som inte har fimpat - GÖR DET och lev lite längre!

Inga kommentarer: