tisdag 17 juni 2008

Huvudvärk...

vaknade jag med i morse och hade jag med mig hem i från jobbet. Idag har min kollega och jag ägnat oss åt det mest meningslösa (som det känns..)- kontrollerat apodosrullar! Majoriteten av våra vårdtagare får nämligen sina mediciner dosdelade i små genomskinliga påsar, en för varje medicintid på dagen. Dessa påsar kommer i rullar med perforering mellan varje dos. Varje rulle innehåller mediciner för 14 dagar. Vår uppgift är alltså enl Socialstyrelsens krav att kontrollera att första och sista dygnets mediciner i dessa rullar stämmer överens med doktorns ordinationer. Ett mastodontarbete som tar en hel eftermiddag som kunde ägnats åt vårdtagarna istället!

Har idag gått igenom 30-40 rullar. Det som känns än mer meninglöst är att vi sjuksköterskor kontrollerar att dosapoteket som förpackar och administrerar rullarna till oss sköter sitt jobb, vilket de naturligtvis gör med SINA kontroller.
Undersköterskorna som ger vårdtagaren medicinen på delegering från oss sjuksköterskor, kontrollerar också att antalet piller stämmer innan vårdtagaren får medicinen i sin mun. Visst, det är bra att det finns säkerhetsrutiner, men ibland går det för långt. Misstag sker ändå när man har med folk att göra!

Så jag kom hem med sprängande huvudvärk och fann att huset var invaderat av tonårskompisar till Karolina ("lilltjejen"), eller ja...de var fem sammanlagt. De tar i alla fall plats. Jag satte mig i ett hörn av diskbänken och knaprade i mig en morot - där märktes jag minst. Orkade bara inte vara en käck och trevlig morsa, utan pustade ut när hela gänget drog iväg till köpingen för att käka pizza.