tisdag 20 oktober 2009

RASISTISK PROPAGANDA??

Såg på TV i morse är jag stod och trampade på min crosstrainer. Hamnade i morgonprogrammet på ettan, där en het debatt mellan Maud Olofsson (C) och Jimmy Åkesson (SD) pågick. Det handlade om en debattartikel som Åkesson hade i Aftonbladet angående islam och muslimer. Åkesson uttryckte oro över de svenska traditionerna och Olofsson (högröd i ansiktet av ilska) menade att han bara var rädd för "det okända", att han drog alla muslimer över en kam.
Framtidens Sverige kommer enligt Åkesson se ut så här (direkt citerat ur artikeln):

"Separata badtider för män och kvinnor, att svenska kommuner skulle överväga införandet av könssegregerad simundervisning i skolorna, att frysdiskarna i våra livsmedelsbutiker skulle erbjuda ritualslaktat kött samtidigt som svenska förskolor slutar att servera fläskkött, att svenska skolor skulle införa nya lov för att fira avslutningen på Ramadan samtidigt som kyrkliga skolavslutningar förbjuds på fler och fler skolor och så vidare. "

Utan att lägga några värderingar åt det ena eller andra hållet är min stilla undran:
Om jag flyttar till låt säga, Afghanistan eller Iran, kan jag då kräva att befolkningen där upprättar en kristen kyrka till mig? Kan jag kräva att det finns fläskkött i affärerna? Kan jag ligga och sola i bikini på stranden? Kan jag kräva att få gå ut och handla utan min man? Kan jag kräva att mina döttrar får gå i skolan? Eller ska jag ödmjukt och respektfullt inrätta mig i det nya landets seder och bruk?

Är det bara i Sverige som de mänskliga rättigheterna ska verka? Är det bara i Sverige som människor ska få leva i religionsfrihet?
Jag som trodde att FN:s deklaration berörde hela världen.

Får man överhuvudtaget tycka något i dessa till synes, tabubelagda frågor? Är man rasist då? Vågar ni tycka något?

5 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Om Åkesson hade agiterat för 50 år sedan hade han kanske skrämts av framtidsscenariet att "våra skolmatsalar kommer servera pizza och vårrullar". När folk med olika religioner, mattraditioner etc bor en tid i samma land så förändras sätten att leva på olika sätt; nya vanor och traditioner växer fram, och så har det varit under människans hela historia, men det verkar han, Å, inte vilja acceptera.

Sverige är annorlunda på många sätt jämfört med för t ex 50 år sedan. Det är också t ex Thailand som påverkats mycket av den massturism och inflyttning (inte minst av svenskar) som skett de senaste decennierna. Många kulturer i världen har under samma period påverkats kraftigt av den amerikanska kulturen på gott och ont. (Och vad som är gott och vad som är ont är förstås en subjektiv fråga.)

Det som stör mig med Åkessons argumentering är att han kör skrämseltaktik. Hur sannolikt är det att Sverige kommer lagstifta om våra helgdagar så att de passar islam istället för kristendomen? Det är så osannolikt att det inte finns, eftersom det stora flertalet i Sverige lever enligt kristna traditioner.
Ändå lyckas Å piska upp en skräck hos människor för det scenariet. Och skräckslagna människor är farliga. De har en tendens att glömma bort att även andra folkgrupper, än vår egen, är människor, och då kan man gå med på att behandla dem som icke-människor. Det har vi många historiska exempel på.

Jag känner ett antal muslimer och det jag i första hand kan säga om dem är att de är olika. Och där slutar "likheterna".En familj som är nära bekanta är tämligen "försvenskade" vilket är en ganska naturlig utveckling för många. Andra är mer måna om sina ursprungstraditioner men de är fan inte sämre människor för det.

Skulle jag vara tvungen att bosätta mig i ett land där jag inte fick vistas utomhus utan min man, och där mina döttrar inte fick gå i skola skulle jag definitivt kämpa för att få de rättigheterna. För mig är de mänskliga rättigheterna universella och jag kan inte acceptera något annat än att de ska gälla i hela världen. Så det skulle i det fallet inte bli någon beskedlig anpassning från min sida.(Om jag hotades av dödsstraff skulle jag förstås inte stå och skrika på torget,men ge upp skulle jag inte.)
Andra seder skulle jag säkert påverkas av och anpassa mig till, men jag skulle knappast börja fira ramadan. Rätt otänkbart känns det. Och prata svenska med mina barn skulle jag göra.


Jag vågade tycka,
men det är inte utan ett klappande hjärta för det är ett laddat ämne.

Sarah sa...

Precis vad jag brukar säga!! Och JA-jag står för det! Jag brukar säga att skulle jag komma till något av dessa länder och kräva än det ena, än det andra - så skulle man väl förmodligen bli avrättad!! Jag tycker inte att vi i Sverige ska behöva ändra våra lagar och regler för deras skull. Har man flyttat hit så får man ta seden dit man kommer! Och passar inte det så kan man ju flytta hem igen! Och nej-jag är inte rasist! Men nån måtta på den svenska mjäkigheten får det väl ändå vara!! Kraaam

imse sa...

Åkesson kör med obehaglig skrämseltaktik. Vilket får mig att tänka på nazismen.

Eva sa...

Nilla: önskar jag hade din förmåga att uttrycka mig så bra i skrift!

För mig var det faktiskt första gången jag lyssnade till herr Åkesson,men det var inte många meningar han fick prata till punkt, för Maudan var på honom som en tiger! Det jag kan reta mig på hos de "traditionella" partiledamöterna, är att det just är fega! Allt är ju faktsikt inte svart eller vitt i den här frågan. Det kan ju inte blundas för att det finns orosmoment i samhället som fakiskt kan härledas till invandringen. Tänker t ex på bilbränder o dyl i de invandrartäta bostadsområdena runt om i Sverige, som nog kan ses som en slags protest. Men det vågar de (politikerna) inte knysta om av rädsla att bli stämplade som främlingsfientliga eller rasister. Sen att Åkesson kör med skrämselpropaganda är ju inte heller någon bra taktik, särskilt inte när det visat sig att hans argumnet inte håller.
Men det borde väl finnas en saklig mellanväg? Någon form av ärlighet och ödmjukhet i invandrarpolitiken. Någonstans på vägen blev det fel men ingen vill ta på sig ansvaret för det. Svenska staten har tappat kontrollen och kan inte ta hand om nysvenskarna på det sätt som antagligen var avsikten.

Jag darrade också när jag skickade iväg mitt inägg uti cyberspace...

Sarah: själv tar jag också seden dit jag kommer, vart jag än åker eller vem jag än hälsar på. Det handlar om respekt.

nillas liv på pinnen sa...

Jag håller med om att politikerna tassar runt den problematik som finns.
Och det leder bl a till att skrämselpropagandan får fäste. Någon (t ex Åkesson) säger något om de problem folk upplever, vilket andra politiker inte gör, och då är det han som blir "sanningssägaren".

Men det är han inte. När han säger att invandrare gör si och så, t ex våldtar i grupp, så bortser han från att 99,99 % av alla invandrare INTE gör det.
När svenska killar våldtar i grupp (vilket också händer) så är det ingen som gör om det till att "svenska killar våldtar i grupp".

Åkessons generaliseringar är oroande eftersom många får bilden att vi i Sverige kan lösa våra samhällsproblem genom att göra oss av med vissa folkgrupper. Det trodde man även i Tyskland på trettiotalet. Bara judarna försvann så skulle allt bli bra...