måndag 12 oktober 2009

ATT VACCINERAS ELLER INTE- DET ÄR FRÅGAN...

Det kretsar mycket kring vaccinationer på jobbet just nu - mitt upp i allt annat! Omvårdnadspersonalen på boendet och i hemvården frågar mina kolleger och mig om det ska vaccinera sig - vad rekommenderar vi? Jaa, var rekommenderar vi? Man får ju bara hänvisa till vad Socialstyrelsen säger, att man bör ta sprutan för att minimera epidemiutbrottet som smittskyddsläkarna ena dagen är säkra på kommer, för att andra dagen tveka på dess omfattning. Det är minsann inte lätt att vara den som ska förmodas kunna bäst på arbetsplatsen...

Jag brukar iallafall säga att jag själv ska vaccinera mig mot både nöff-nöff-sjukan och den gamla vanliga flunsan - att man inte får vara egoistisk i detta utan tänka på sina medmänniskor.
Hur ska ni där ute i cyberspace göra? Vore kul att veta!

Läste att Marks kommun hotade med omplacering på de anställda som vägrade vaccinera sig! Hur nu det ska gå till??? Tänk om 80% säger att de inte tänker göra det, vart ska de hitta omplaceringar till alla?? Låter som en mycket ogenomtänkt klubbslag...

8 kommentarer:

Malin sa...

Klart att jag och hela familjen ska vaccinera oss. Vi träffar alla mycket människor både stora och små så jag säger som du att man får tänka på sina med människor, men även sig själv. Hur kul är det om det drabbar hela familjen mitt uppe skolgång och arbete. Ps! Jag har hört att du är en mycket trevlig och kompetent sjuksköterska.Kram Malin

nillas liv på pinnen sa...

Med tanke på alla vaccinationer man överlevt hittills så lär man väl överleva denna också. Så jag kommer nog ta sprutan.
Sen får framtiden utvisa om detta projekt var bortkastade pengar.

imse sa...

Jag tycker att var och en ska bestämma själv, inte arbetsgivaren. Man måste respektera enskilda beslut.
Jag ska inte vaccinera mig, tror jag.

Helena sa...

Svårt.... Jag som du förväntas ju vara positiv till detta...
Men, men... Jag känner mig skeptisk. Hade jag varit allvarligt sjuk, haft cancer eller KOL så hade jag inte tvekat. Men jag är hyfsat frisk, och tror att det bästa för kroppen är att bilda egna antikroppar. Denna sjuka kommer ju att vandra över jorden många gånger. Är även skeptisk till att gravida rekommenderas vaccinera sig med ett nytt och relativt oprövat vaccin.... Hu.... Jag säger bara Neurosedyn...... Funderar även över varför de som blir sjukast är "unga vuxna"! De som har ett så bra vaccinationsskydd... Eller är det just därför? Att de inte har fått bilda egna antikroppar??
Tycker inte att det är svart eller vitt. Det finns många aspekter. Men så går mina tankar. Och jag tänker INTE vaccinera mig!
Kram

Humlina sa...

Vaccineras eller ej? Ja det är den stora livs-frågan just nu för oss alla.
Inte ens de sk. experterna är ju eniga i frågan, utan det råder stor osäkerhet om vaccinets vara eller icke vara. En del säger bestämt att vi ska vaccinera oss. Andra åter pekar på vaccinets farligheter och osäkerheten om vaccinet överhuvudtaget hjälper..att vaccinet är för otestad osv Och där står vi alla oexpertiga och ska ta ställning själva "kolera eller spetälska"
Så känns det..vacinera mig =en risk
låta bli att vaccinera mig = en risk. Efter att ha rådfrågat experter och läst och läst, allt jag kommit över så lutar det just nu åt ett NEJ..ingen vaccinering. Om jag skulle tvingas med hot om omplacering att vaccinera mig, då skulle jah begära ett skriftligt intyg på att OM jag blev sjuk av vaccinet då skulle min arbetsgivare vara ansvarig. Ha en underbar dag du med

Malin sa...

Hej Eva har en liten AWARD till dig att hämta på min blogg. Kram Malin

Eva sa...

Malin: Lite så täker nog jag också!Var har du "hört" detta? *smickrad*

Nilla: ja den som överlever svininfluensan får se!

Imse: Absolut!

Helena: Jag tror jag gör det.

Eva sa...

Oj Humlina glömde jag:
Ja det var en bra idé, hota tillbaka!