lördag 24 oktober 2009

DRÖMYRKET

Pratade nyss med min äldsta dotter i telefon. Min lilla fd strulputta har tagit tag i sitt liv efter en minsta sagt strulig och destruktiv tonårsperiod. Högstadiet skolkade hon sig igenom, men på något underligt sätt lyckades hon den sista månaden i nian, få godkänt i matte,svenska och engelska. Detta tack vare ett otroligt läshuvud och nitiska lärare.
Efter nian accelererade dock strulandet och hon (och vi) mådde riktigt dåligt. När hon var 17 år träffade hon sin sambo och vid 19 födde hon deras första son. Räddningen för henne, så känner iallafall jag. Sedan kom andra sonen när hon skulle fylla 21. Med två barn så måste man bli vuxen och det har hon verkligen blivit!

Nu 1½ år senare sitter hon åter på skolbänken och läser omvårdnadsprogrammet och tycker det är hur kul som helst! Får dessutom toppresultat på alla prov!
Första praktikperioden är nu inne på sista veckan och dottern får mycket goda omdömen från både vårdtagare och personal och är LYRISK! Att arbeta inom äldrevården är det hon vill göra - "gamla människor är mycket intressantare än unga", säger hon.

Redan nu har hon anmält sitt intresse på den arbetsplatsen (Hemvård och på boende), men får till svar att de redan har för många vikarier.
Då känner jag - HALLÅÅÅÅÅ enhetschefer och personalrekryterare! Här finns det en ungdom som faktiskt VILL jobba inom vården!! Trots obekväma, slitiga arbetstider och skitlön, så känner hon att det är det här hon vill!
Ta då tillvara på henne! Det är så jag känner, efter att ha sett allt för många exempel på motsatsen. Det finns tyvärr vårdpersonal som inte tycker om människor och som visar det med all tydlighet i arbetet med de gamla...

5 kommentarer:

Sarah sa...

Håller med dig!! Det finns sådana som har jobbat i MÅNGA år och som överhuvudtaget inte passar att jobba med människor!! Hoppas att hon får jobb framöver. Tyvärr är det ju lite dåligt med jobb inom alla yrken just nu...Önskar henne lycka till, iaf! Ha en fin helg, kraaam

nillas liv på pinnen sa...

Tonårstiden är tuff och den är sällan en rak autostrada.
Jag har jobbat på Komvux och har mött många, framförallt kvinnor, som har den bakgrund din dotter har, och som har klarat studierna galant. Det är liksom aldrig försent, tack och lov! =)

Malin sa...

Gud vad härligt när livet ordnar upp sig. Ja jag var väl själv hyffsat strulig. Eller om jag kanske var mest flummig och tänkte inte på att ta vara på mitt liv och skolan och så vidare. Jag blev mamma vid 19 och då blev jag vuxen...sen har det rullat på. Jag har liksom gjort allt i fel ordning känns det som. Men tycker nog att saker och ting ändå har gått rätt bra. Jah hittade ju till slut mannen i mitt liv, läser på högskolan har fyra fina flickor. Bor i ett fint hus(tycker jag iaf) och har det bra. MEN jag har gott igenom en hel del jobbigheter i mitt liv också, men det går vi inte in på. Jätteroligt att din flicka hittat rätt och precis som du säger så ska vården vara jättetacksam när någon verkligen vill. Massa kramar

imse sa...

Ja, det är helt otroligt att man inte tar tillvara på engagerad och duktig arbetskraft. Men tyvärr drar man ner på bemanningen nu i dessa kristider.
Hon får läsa vidare, då har nog det blivit bättre tider dessutom.

Kram

imse sa...

Svar Ystrasystra: En liten hund på 4 ben.