lördag 19 september 2009

LÖRDAGSFILOSOFI

Snart dags för mens. Då blir jag djup och blödig. Därav dagens bloggämne - DÖDEN.

Besökte en dam i mitt jobb igår. Hon hade precis kommit hem från sjukhuset där hon hamnat pga en hjärtinfarkt. Under vårdtiden drabbades hon av hjärtstopp och fick defibrilleras ett antal gånger innan hjärtat tickade igång igen. När vi satt där i hennes vardagsrum och pratade så berättade hon att hon hade haft en näradödenupplevelse i samband med hjärtstoppet. Hon hade sett "Ljuset". Det hade inte varit skrämmande, utan känts varmt och tryggt - ett starkt vitt sken, nästan obeskrivbart, hade omslutit henne, förklarade hon.

Sådana berättelser är det som sätter guldkant på mitt arbete som sjuksköterska. Jag har under åren fått uppleva några oförklarliga händelser som gett mig en övertygelse om att det finns en fortsättning efter jordelivet.
I flera av dessa händelser har hundar varit inblandade.

Min svärmor hade en liten småilsken vovve. När svärmor blev sjuk i cancer så vårdades hon i sitt hem på slutet. Vi satt och vakade över henne där hon låg i sin säng på övervåningen. Vovven låg nere i hallen och vaktade vid dörren. När så svärmor drog sitt sista andetag så började vovven att yla och skälla där nerifrån.
Det sägs ju att Själen vandrar genom husdjuret när den lämnar kroppen...

Alla som har sett en död människa, kan väl hålla med om att det är en konstig tomhetskänsla i rummet som den döde ligger i. Det är bara ett skal som ligger där i sängen - själen, energin, personligheten har flyttat ut.

Man kan nästan jämföra det med ett tomt hus. Allt som gjorde huset levande är borta. Möbler, inredning, fotografier, blommor, kärlek, ilska, gräl, sorg och glädje.
Tills nästa person/familj flyttar in igen...

Vore intressant att höra om Ni också varit med om något oförklarligt!



1 kommentar:

imse sa...

Oh ja, massor av gånger. På ett äldreboende, där jag jobbade förut, var det en dam som hade besök varje kväll av personer som vi andra inte såg. Hon tyckte det var jobbigt, ville inte ha dem där. En kväll sa hon åt mig att jag skulle be dem sluta upp att komma till henne. Det gjorde jag och hon blev av med dem.

En annan gång fick jag besök av en man, som nyss avlidit på det boende jag jobbade då. Han var något av en favorit för mig och hans död var traumatisk för honom. Men han kom hem till mig, tidigt en morgon. Det var fantastiskt, jag tror han ville trösta mig.

Det var bara ett par av alla "övernaturliga" händelse, som jag varit med om.