torsdag 24 september 2009

HAMSTER? JAG??

Ni har väl sett programmet "Rent hus" någon gång och förfasats över hur vissa människor samlar på sig en massa skit, som "kan vá bra att ha". Jag har i alla fall ojjat och uschat mig igenom ett antal sådana TV-avsnitt.

Men nu har jag upptäckt att samlartendenser även finns hos mig själv - ve och fasa! Jag märker det nu t ex, när jag sitter här med laptopen i knät och ska försöka sätta upp fötterna på hyllan under rumsbordet - det går inte, får inte ens plats med stortån pga av alla tidningsmagasin; Allt i Hemmet, Sköna Hem, Vårdfacket, Hem & Antik, Hus & Hem m.m.m.m.
NEJ, jag köper inte varje nummer av alla dessa tidningar - detta är resultatet av flera års samlande. Kan bara inte förmå mig att kasta sådana tjusiga magasin i fyrfärg och allt! Det kan ju bli så att jag ska klä om en möbel eller slipa ett skåp nån gång, och då kan det ju vara bra att leta lite tips i blaskorna, eller hur??
Chansen att jag ska klä om en möbel är dessvärre minimal...eller rättare sagt - det kommer aldrig hända. Chansen att jag skulle leta igenom 1569 st tidningar efter tips är ännu mindre!

Vi går vidare till garderoben...här hänger fortfarande jeans från 1980 som jag ska ha när jag gått ner 50 kg och legat i press för att minska höftbredden.

I linneskåpet hittar jag dukar och gardiner från samma årtal, i färger och mönster som gud har glömt, barnen eller varför inte barnbarnen kanske vill ha det om några år, kan bli inne igen!?

Så jag har kommit fram till att jag måste försöka feng shuia lite mer i mitt liv - göra plats för ny energi! Befria mig från meningslösheter som symboliserar förgången tid och passerat bäst-före-datum.

Jag måste ställa mig frågan: "vad har dessa gamla cowboy-boots för budskap till mig"? Jag måste dessutom gå ut i garaget, där jag förvarar de gamla dojjorna från 1991 och ställa mig den frågan. Får jag inget vettigt svar av mig själv så åker de i soptunnan - ja det gör de baskemig!!

.....resten feng shuiar jag när jag flyttar till mitt hus, om jag flyttar till "mitt" hus....


6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Haha!
Men då kanske du behöver köpa lite feng shui böcker? O=

Malin sa...

Ja vem känner inte igen sig. Men jag tycker ett bra sätt är att dumpa saker i två omgångar. Först bär man ut det i garaget så man blir av med skiten i huset. Men man kan ju inte riktigt slänga det så bara , man vet ju aldrig.Men sen när det stått där ett bra tag och man snubblat över det tusen ggr när man ska hitta nått annat då jäklar då ryker det med i bara farten för att man är sså irreterad;) Men jag har ojat mig övet n mochka jacka som jag hade hängande i flera år utan att använda den och som åkte tillsist. Å vad ja ångrar mig NU skulle jag vilja haft den. (får jag för mig iaf) Kram å lycka till med slängandet och med husköpet. Får du huset blir du tvungen och rensa för att orka flyttta så det vore väl bra;)

Bibban sa...

AHA!!! finns det fler hamstar???

Helena sa...

SÅKLART att du flyttar till ditt hus! Och det kommer säkert att vara "fengshuiat" åt alla håll och kanter!!!! Jag fixar om i matrummet och stod med ångest med alla überdammiga (skitäckliga) torkade rosbuketter jag fått av min man under de senaste 10åren igår. "Är det okej att jag hivar dessa????" Maken tittade på mig som om jag var dum i HELA huvet, typ..... Själv hade han ju ALDRIG sparat på något sånt.
Kram

Sarah sa...

Här är en som känner igen sig...tidningarna växer på hög, har alldeles för mycket kläder och skor i garderoberna-OCH i källaren...mm, mm! Får också rensa i mitt liv- så småningom, när tid finnes! Kraam

imse sa...

Jag hade en fengshuiperiod för några år sedan. Då åkte mycket skräp ut.
Nu är det nog dags för en ny period!

Kram