måndag 30 mars 2009

Vem ska man tro på tro?

Kollar på "Fråga doktorn" där det diskuteras kostråd och vilken metod som är den ultimata för att gå ner i vikt och må bra. Dr Annika Dahlqvist som förespråkar kolhydratfattig men fettrik mat v/s nån professor som håller på den "gamla goda" tallriksmodellen. Faktum att diabetiker som övergår till Dahlqvists metod mår mycket bättre, ställs mot faktum att det inte finns några vetenskapliga studier som stöder hennes metod. Hur påverkas kroppen på längre sikt av alla mättade fetter? som Dahlqvist tycker man ska proppa i sig? Där finns det ju faktiskt forskning i mängd som pekar på att det inte är så bra. Ja, det är inte lätt att vara fet och snart diabetiker må jag säga!
Nä att motionera och äta lagom av allt är nog den rätta vägen.
Då kan man behöva en sån HÄR:
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_500.jpg

Naturligtvis går det inte vägen. Man tröttnar efter ett tag med motionerandet och faller in i gamla vanor igen. Men man vill ju ändå vara fin, eller hur?
HÄR beställer du nya blåsan:
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_307.jpg

Tjolahopp!

4 kommentarer:

Namn: Eva sa...

Herre jisses vad jag skrattar åt dina inlägg!!!! Kläder för feta!!!
Beträffande kost för bästa viktminkning så trot jag tyvärr bara en sak gäller ... den energimängd man intar måste förbrukas annars lagras det :-(.
arför skall det vara så jäkla gott med kakor, choklad, lösgodis, marsipan, bakelser ... ... ...

Bibban sa...

Håller med föregående talare...jag älskar kakor och godis..men man får betala för godsakerna på mer än ett sätt....mmm men gött e de
må så gott

imse sa...

Jag är ju inne i en intensiv kostfundering just nu, eftersom jag fått diabetes. Har beställt Dahlqvists kokbok. Har på senare år mer och mer lagt av med sötsaker och t.ex. vitt bröd. Men svårt att veta vad som är rätt. Man får nog ta det goda från alla olika metoder.
Känns inte helt okey att äta så mycket fett som förespråkas. Men just nu vet jag knappt inte vad jag ska äta.

Helena sa...

För mycket och för lite skämmer allt! Det är bara skiiit att det ska vara så jäkla gott med "för mycket"!
Kram