onsdag 4 mars 2009

Rädda husmanskosten!

I går gjorde jag något ovanligt. Jag hade långkok. Var ju på ICA eftersom jag var ledig från jobbet och stod där och kollade lite bland reaböckerna, då jag hittade en kokbok för 25 spänn. Bläddrade fram ett recept på dillkött och kände plötsligt en fruktansvärd lust att laga hederlig husmanskost! Det var ju också väldigt praktiskt att ha receptboken i näven i ICA-butiken - kunde ju snabbt plocka ihop ingredienserna som krävdes.
Kenneth blev överlycklig när jag kom släpande med överfyllda matkassar och förkunnade mitt "mission"!

Väl hemma skalades morötter och rotselleri och skars purjolök, allt medan nötköttet puttrade i grytan. Karolina kom hem från skolan lagom till att grönsakerna hamnat i med köttet i grytan och hon var snabbt framme vid spisen:

Hon: (med rynkad näsa och besviken röst) Är det soppa???

Jag: Nej, det ska bli DILLKÖTT! Husmanskost! Svensk mat!!

Hon: Fan va äckligt!

Jag: Har du NÅGONSIN ätit dillkött???

Hon: Nä...varför skulle jag?

Jag: FÖR ATT DET ÄR NYTTIGT!! Och du kan väl inte säga att nåt du aldrig ätit är äckligt??!!

Hon: Det LÅTER äckligt!
Ok...... det smakade väl inte riktigt som MAMMAS (min) dillkött, men det var klart ätbart. Kenneth tyckte det var gott i alla fall! Han skulle bara vågat säga nåt annat!
Karro åt EN köttbit utan sås och en potatis. En timme senare gick hon ner och slängde in en Gorby`s i micron....








5 kommentarer:

Emma Grenander sa...

hahahahaahahahahaahaha, och det roligaste med den här texten är att du har slängt in en bild på en barnmatsburk =) (by the way så hatar Lukas den burkmaten =))

Helena sa...

Ååååhh, det är ju inte på det LILLA viset heller. Dillkött? Det har jag inte ätit sedan jag var liten!!! Jisses! Och vad gäller tonårsmögel... Jag kan få hur mycket skit som helst för att jag bjuder på älggryta och potatis. Men snabbkokt pasta med bacon -då leker livet! Otacksamt är bara förnamnet!!!
Kram (och du...., du passar dig väl för den där väggen och försöker vila lite när du väl är ledig hoppas jag??!)

Christina och Carina sa...

Men snälla söta Eva.....det var väl ändå ingen bra ide´. Om du nu skall göra Dig till menar jag. Dillkött kokas vilket betyder ingen färg. Åh ...jag förstår Karro!

Anonym sa...

SE! det är inte bara jag som tycker dillkött inte är gott, även min systerson gör det!

Emma Grenander sa...

Jag tycker att dillkött är gott. Det ser lite funky ut men, det är gott =)