måndag 22 februari 2010

HÅRDA BUD I MELLERUD...

Detta är väl enda gången som vår "berömda" slogan gör skäl för sitt namn! My God vilken helg! Promenaden till jobbet som i vanliga fall tar 10 minuter, avverkades istället dito 45. Bara att komma ut från vår 15 meter långa garageuppfart tog nog 5 minuter! Snö upptill midjan fick jag pulsa mig igenom och jag gapskrattade hela tiden! Detta var ju inte klokt!! Visste inte att det kunde snöa på tvären, men det gjorde det - hela dagen och natten!
Men mest uppseendeväckande var det att se min kollega Majsan (på bilden), som tagit sig från Åmål i katastrofvädret! Hon kom inklivandes som en hjälte genom dörren och såg omåttligt stolt ut, det var nästan så att vi andra började applådera!

Jag hade givetvis packat ner kameran i arbetsväskan, för denna dag var jag bara tvungen att föreviga. Bilden nedan föreställer vår bilpark på jobbet. Kan säga att vi sket i att skotta fram dessa bilar...det var stadsjeepen som gällde, men med möjlighet att inkalla bandvagn via Räddningstjänst om det skulle behövas för att komma fram till vårdtagarna.

Som tur var kunde vi reducera antalet vårdtagare med hjälp av Hemvårdare som fanns utspridda i kommunen och lediga kolleger som bodde nära vårdtagare "ute på landet" som måste få hjälp. Majsan och jag fungerade mest som en sambandscentral där vi bl a dirigerade ambulans i samarbete med Räddningstjänsten. Vi hade faktiskt fullt upp hela dagen med telefonsamtal och behövde bara åka ut med bilen på bygden en gång. Men då hade vi fått veta att plogen nyss hade gått.

Alla småvägar var helt igensnöade och till slut stängdes även E45 av för att vanliga snöplogar inte klarade upp snökaoset! Mitt i detta pågick sportlovstrafiken med danska turister som körde omkring i sommardäck och boogiehusvagnar på släp! När de körde fast var de helt oförstående och skällde ut de stackars gubbarna som körde plogbilarna som inte kunde hjälpa dem. Folk är inte kloka!

Nu erkänner jag - jag vill inte ha mer snö!!!!!










3 kommentarer:

Sarah sa...

Jaa, vet inte om man ska skratta el gråta!! Vilken helg! Våra ssk har faktiskt åkt bandvagn i helgen!! Trodde först de skojade! Ja, nästa år kan vi kanske skratta åt eländet! Kraaam!

Helena sa...

Haha... Men det satt långt inne va?
Är ju också "för" allt det vita. Men nu räcker det.... När tak efter tak rasar in så är det inte speciellt kul längre. Fredrik och Tim har skotta våra tak nu i helgen. Försäkringsbolagen ställer sig ju rätt kallsinniga till inrasade tak...., så länge det inte gäller arenor och annat då! Grrrr.....

annashusidingtuna sa...

Hej!
Jag jobbar i vanliga fall inom hemtjänsten och är rätt glad över att jag är mammaledig denna vargavinter...
Kram Anna