fredag 3 april 2009

Mera elände...

Jag har en sårinfektion i benet. Råkade halka på en isig trappa i lördags och skrapade upp ett litet sketasår som jag bara noterade och lämnade i glömska. Tills på måndag. Då upptäckte jag att benet var svullet och blått och såret såg lite smått såsigt ut. Tvättade av det och på med ett plåster. Sen visade jag det för våran Dr Olsson när han var hos oss och rondade. Han satte in Heracillin på stört och tyckte INTE det såg fint ut. Har käkat detta sen i tisdags men kan inte se nån förbättring. Benet pirrar, kliar och bränner och är ganska så rodnat och ödematöst. Har nog erysepilas (rosfeber) och fel behandling tror jag.
Så det är inte bara mina barns krämpor jag nonchalerar, utan även mina egna. Borde ju som sagt var veta bättre! Ja ja...jag tänker då inte åka till nån jourcentral i helgen utan bita ihop och stå ut till måndagen.
Tjingeling!

3 kommentarer:

imse sa...

Ja, det är väl typiskt oss sjuksköterskor. Det finns inga friskare än vi, tror vi.
Varför måste vi tvingas till doktorn med våld?

Nåja, hoppas benet blir bättre i helgen! Annars är du nog så illa tvungen...
Kram

Helena sa...

Joooo..., lite typiskt är det väl... Var rädd om dig!
Hur går det med tösabitens appendix?

imse sa...

Nej, jag har Metformin. Fick jätteont i magen första dagarna. Nu är det bättre, så jag ökar dosen sakta. Sen fick jag också Daonil insatt. Den ska ökas efter en vecka. Inte så märkbara skillnader på sockret än, men tydligen tillräckligt för att jag ska må bättre.