tisdag 12 maj 2009

En tand och 1450:- fattigare

Ja alltså, jag gick intet ont anandes till tandläkaren förra veckan. Ett sånt där vanligt årligt rutinbesök. Satte mig "glad ihågen" i stolen och var helt säker på att det minsann inte fanns några hål i mina gamla gaddar.
"Inga andra problem?" frågade tandisMarja
"Nä, sen jag fick bettskenan har ilningarna försvunnit, så det är lugnt" svarade jag.
"Har bara en liten varkula i underkäken som ploppar upp då och då" tillade jag och pekade.
"Hmmmm....då får vi nog röntga den tanden du" sa tandisMarja med en bister min.
"TANDEN??? Men det är ju i tandköttet varkulan sitter!!" svarar jag dumt och förvånat.
Sagt och gjort tanden röntgades och tandisMarja gav mig det lagom muntra beskedet att tanden var stendöd och behövde rotfyllas för 3880 kr eller dras ut för 750 kr. Rotfylling!!!! GAAAHHH!!!! Det har länge varit min största skräck och jag har lovat mig själv dyrt och heligt att ALDRIG utsätta mig och min plånbok för detta vedervärdiga! Så efter att ha speglat mig i alla tänkbara vinklar, för att förvissa mig om att en utdragen tand inte skulle synas för någon annan än mig själv, var beslutet lätt att fatta. Tand bort!

Detta utsatte jag mig alltså för igår. Flexade ut från jobbet och fick det hela gjort. Dryga 40 minuter och fyra bedövningssprutor tog det innan eländet var ute - och kära nån vad jag saknar min gamla gadd. Sedan åkte jag, en smula för optimistisk, tillbaka till jobbet. Insåg dock snart att jag inte var till nån större nytta, då jag gick och bet hårt på en kompress för att stoppa blödningen. Det är VÄLDIGT svårt att prata med munnen stenhårt ihopbiten. Stackars Ingela, hon fick ta alla telefonsamtal och sköta kommunikationen med vårdtagarna. Så jag kände mig ganska överflödig och flexade ut och åkte hem.

Det är inte klokt vad tomt det känns i munnen. Kinden sugs liksom in i gluggen. Nu hoppas jag bara att mina framtänder i underkäken som haft det lite trångt i ca 35 år ska maka på sig och fylla ut det fula mellanrummet.
1450 pix, alltså nästan dubbelt så dyrt som lovat, kostade "kalaset" föresten. På kvittot stod det "tandutdragning - komplicerad".
Roligare kan man ju ha för pengar....

5 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

vad skönt att bli av med eländet.Men vad dyrt.men så är ju livet.Men det är ju tråkigt för det är ju mycket pengar.Som man kan göra roligare saker för.Men nu får du väl aldrig ont mera och då är det ju inte dyrt.Ha nu en skön tisdag kramiz ~~~~~RITA~~~~~~.

Bibban sa...

Säger bara AJ!!! var med om samma sak förra året..man känner sig verkligen som en tandlös gumma, och till råga på allt så kostar det pengar. En annan sak om man hade betalat för ett bländande leende..eller hur?
Kram på dej Bibban

Helena sa...

Uuuurrrkkkk! Vad tråkigt! Roligare kan man ju ha för alla dom pengarna! Dom borde införa en "det-blir-inte-dyrare-än-så-här-garanti" på tandvården!!!!!
Kram

imse sa...

Usch!! Att tandläkaren alltid ska hitta på något elände som måste åtgärdas!

VILLAN PÅ LANDET sa...

Vad tråkigt man vill ju ha roligare för pengarna.Hoppas du vinner på triss nu eller nåt!