torsdag 8 april 2010

WILD AND CRAZY...not

Varför är man en sån tråkmåns? Så svenssonaktig? Så..... vanilj liksom?

Varför stack inte jag ut och upptäckte världen som tonåring? Har knappt lämnat 50-skyltarna under mitt snart 50-åriga liv! Föddes i Brålanda och flyttade till Dals Rostock = 2 mil. Fyllde 18 och flyttade från Dals Rostock till Mellerud = 7 km. Det ju fan TRAGISKT!!

Skolan då. Varför pluggade jag inte när jag hade chansen? Utbildade mig liiiiite tidigare? Levde studentliv i korridor med fester och nudlar - varför gjorde inte jag det?

Nä jag gick Konsumtionslinjen i 2 år och blev utbildad hemmafru, för då slapp man ju matte, kemi och fysik! Smart tyckte jag då! Idioti tycker jag idag!

Efter gymnasiet började jag jobba på mentalsjukhuset i Vänersborg som "vik skötare". Där fanns det alltid jobb, där och på Saab i Trollhättan. Stod ut i ett halvår och tog mig därifrån innan jag själv blev intagen. Gökboet ilr!

Fick jobb på kemisk fabrik i Mellerud och tappade motorolja, glykol, avfettningsmedel och spolarvätska. Ibland, eller väldigt ofta, hamnade vätskorna på golvet och skrapades ner i golvbrunnarna - kan säga att det dog mycket träd och buskar kring den fabriken....hujedamej.

SEN efter att ha jobbat 15 år som undersköterska och fött tre barn, så kom det över mig att jag nog behövde ha nån slags akademisk utbildning. Pluggade in lite ämnen och kom in på sjuksköterskeutbildningen. Vad annars? Varför göra nåt wild and crazy liksom?

Som min kollega. Hon berättade att hon hade ett sommarjobb en gång. Som FÄLTASSISTENT åt en forskare från Uppsala universitet. Han skulle disputera på "Tjärblomstrens veneriska sjukdomar"!! Va! Snacka om wild and crazy!
Vad gjorde då min kollega den här sommaren? Jo hon märkte humlor! Hon hade alltså ett litet fånginstrument tillverkat av en sån där liten häftstiftsburk. På nåt vis, fråga mig inte hur, fick hon in den lilla humlan i den där burken och FÄRGMÄRKTE den (i början prövade dom att sätta små nummerlappar på humlebakarna, men det funkade inte så bra)!

Men inte nog med detta. Sen skulle hon följa efter humlan när den flög iväg där över ängarna och se vart den tog vägen, vilka blommor den besökte osv.
Föreställ er den scenen. En tjej som springer kors och tvärs över en blomsteräng dagen lång....jag höll på att skratta ihjäl mig när hon berättade detta!





6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Men en del (läs: du) har ju det där vilda och galna naturligt och behöver inte kajka runt i världen för att få det! Ju.

Bloggarmorsan sa...

Jag tänker tvärtom.... Reagerade häromdagen när jag såg fina, fräscha Eva galoppera in på jobbet med sina remisser och provrör i högsta hugg... "Jisses... Den där tjejen är mormor!!! Det kan man inte tro!" DET är wild and crazy!! Du har tre stora tjejer...., och du har tamejtusan hunnit med att bli mormor också! Om man sätter saker och ting i det perspektivet så tycker jag minsann att de där humlornas rumpor blir ganska oviktiga!!!!! =)
Kram på dig bruden!

B i t t e sa...

*asg* Jag skrattade också gott åt den synen! Men allvarligt, det frågor du ställer - de kunde lika gärna ha min underskrift...
Vad blev det av allt? :-)

anne sa...

Jag förstår dig, men samtidigt...Ta och vänd på synsättet! Du har säkert sett, gjort, upplevt så mycket annat, kanske mer på djupet än den som flaxat världen runt och kanske har du därför kunnat förmedla så mycket mer till din omgivning.

Det är i vardagen, i det nära och lilla som det stora händer för de allra flesta.

Dessutom, vad är det som hindrar dig från att göra det vilda & galna nu? Ta tjänstledigt och ge dig ut i världen med Läkare utan gränser eller någon volontärorganisation. Som syrra har du alla möjligheter att få ett jobb, om så bara för en kortare period för att testa.

Människors liv ser olika ut, du har alla gånger massor att blicka tillbaka på, bara du gör det med litet "snällare" ögon.

Eva sa...

Nilla: "Vild och galen", jag? Nja jag är nog möjligtvis "och galen"!

Bloggarmorsan: Hahaha!! Fin och fräsch? Du är då för gullig du! Jag var möjligtvis lite rosig om kinderna av stress! Hade blivit stoppad av polisen och var sen till konsulten!

Bitte: Ja det är lite småjobbigt att ångra det man inte gjorde DÅ!

Anne: Du är så himla klok! Det är ju inte så att jag går omkring och är missnöjd med mitt liv idag, önskar bara att jag kommit igång lite tidigare med utbildning osv.
Tror dock inte min man skulle bli så glad om jag tog ett jobb utomlands. Men visst hade det varit spännande och givande...*suckar tungt*

imse sa...

Humlemärkare var nåt nytt.

Javisst undrar man varför det blev som det blev och varför det inte blev nåt annat. Jag hade en dröm om att åka utomlands och jobba som sjuksköterska. Rädda världen ungefär. Inte 17 har jag gjort det!

Nu känner jag mig för gammal för det.
Vi får vara vilda och galna på hemmaplan.
Kram