söndag 25 april 2010

FÖRBANNAD!!


När jag imorse läste artikeln i dagens GP, så satte jag nästan frukostkaffet i vrångstrupen! Lova att ni klickar på länken, även om reportaget i pappersversionen är mer utförlig!!
Tar man inga som helst referenser på den man anställer att ta hand om våra gamla och sjuka? Boendet Lilldalshemmet på Tjörn är anmält för tredje gången på 4 månader för vanvård och starka brister i bemötandet hos de boende.

Tyvärr är det nog inte bara på det här stället som sånt här förekommer. Det finns säkert svarta får på alla vårdinrättningar, men det beror på klimatet i arbetsgruppen om deras beteende accepteras eller inte. Med en svag ledning kan nog vad som helst hända verkar det som.

Vad är det då för fel i huvudet på människor som förnedrar och hånar medmänniskor som befinner sig i beroendeställning - som är helt utlämnade i deras händer och som kanske inte ens kan klia sig själv på näsan?

Jag SKÄMS å deras vägnar och LIDER med de underbara, empatiska och goda personer som jobbar i vården! För majoriteten av de anställda är trots allt medmänskliga!

Är det kanske snart dags att ställa lite mer krav, förutom teoretisk utbildning, på de som ska arbeta med människor - vilket yrke det än gäller? Något slags test i empatisk förmåga vore nog inte helt fel.

Jag anser att den som säger " ja du ska veta att det inte är roligt att torka din skit" till en gammal man som ledset säger att han bajsat ner sig, lider av nån slags psykisk störning!


5 kommentarer:

VILLAN PÅ LANDET sa...

Rent fördjävligt, är detta verkligen sant. Jag hittar inga fler ord. : (

Bibban sa...

Jag tror jag kräks, jag blir så upprörd. Tyvärr så finns det människor på fel ställe i vården, eller rättare sagt dom ska inte vara där..hugaligen så hemskt.
Kramar om dig

imse sa...

Ja, man skäms över att arbeta i äldrevården när man läser sånt här.
Nu måste arbetsgivaren ta ansvar och byta ledning och plocka bort de som är olämpliga.

B i t t e sa...

Det är rent förbannat hemskt, saknar ord och har tårar i ögonen för den stackars mannens skull. Usch!

Helena sa...

Fruktansvärt... Tyvärr tror jag på att det sitter i väggarna på vissa ställen. Och att inställningen är svår att bryta. Men helt oförsvarbart. Tänker att den här mannen ändå kunde prata för sig. Tänk de som inte kan göra det....!? Usch.. Blir mörkrädd... Varför jobba med människor när man uppenbarligen inte är humanist?