måndag 26 april 2010

RESPEKT


  • Det är 8 år kvar till Första Världskriget börjar och 33 år till Andra Världskriget!
  • 3000-6000 personer omkommer i en jordbävning i Kalifornien och 20 000 i Chile i en annan.
  • Finland inför som första land i Europa, kvinnlig rösträtt
  • Det är två år sedan hästspårvagnarna försvann från Stockholms gator
  • Den första flygningen i Europa i en motordriven luftfarkost genomförs i Paris
  • Bokstäverna SOS antas som den internationella nödsignalen
  • Det är fyra år kvar tills den sista avrättningen sker i Sverige
  • Gunnar Sträng föds
  • Världens första radioprogram innehållande tal och musik sänds i USA

(källa: Wikipedia)

Varför all denna fakta om årtalet 1906?

Jo för då föds Melleruds kommuns äldsta invånare och den personen har jag fått förmånen att träffa!

Tacksamhet, ödmjukhet, respekt...

5 kommentarer:

Bloggarmorsan sa...

Aktningsvärt. Tänk vilket århundrade personen i fråga har genomlevt! Jag känner mig alltid lika vördnadsfull när jag ställs inför våra riktigt gamla äldre.... Tänk vad mycket erfarenhet och klokskap alla rynkorna vittnar om....
Kram

B i t t e sa...

Wow! Det är inte illa att ha fått den ynnesten, att träffa nån som är så gammal. Tänk vad de fått vara med om mycket förändringar!

imse sa...

Vilken otrolig utveckling denne person har varit med om.

Här i kommunen har vi en dam som är ännu äldre, faktiskt landets äldste person.

Innapingpong sa...

Ja vi ska verkligen ha respekt för äldre människor!
Min mormor blev NÄSTAN (fattades 4 dagar...) 101 år o var en härlig människa som hade så mycket roligt att berätta från sin barndom och ungdom...
Stora kramen till dej :)

anne sa...

Men så fantastiskt! Jag finner gamla människor så facinerande. Det spelar ingen roll hur ålderdomen artar sig (senilitet etc), det är så vördnadsväckande att tänka och se vad de varit med om under sitt liv, de som är gamla nu har ju varit med om en sådan otrolig utveckling på så många områden.