torsdag 17 juni 2010

SLÄPP FÅNGARNE LOSS....

Man slutar aldrig förvånas...Personer på höga positioner sitter och bestämmer hit och dit hur saker och ting ska vara. Kom ut i verkligheten och praktisera några dagar och tänk sedan om!

Det jag syftar på är det senaste från Socialstyrelsen: Upphävda föreskrifter om tvångs- och skyddsåtgärder som började gälla 15/6. Ladda ner och läs!

Jag kan bara säga att jag är väldigt glad att jag går på semester imorgon kl 16.00. Och jag hoppas att konsekvenserna av dessa upphävda föreskrifter lett till omprövning innan jag kommer tillbaka!
För konsekvenser kommer det att bli! I korta ordalag innebär denna åtgärd nämligen att ingen vårdtagare med demens längre får hållas inlåst och skyddad från att skada sig själv eller andra. Man får heller inte, utan vårdtagarens samtycke, sätta grindar på sängar eller grenselar i rullstolar för att undvika fallolyckor.

Så när Johan 85 år, med långt framskriden Alzheimer, bankar på dörren på demensboendet och säger att han ska gå hem och mjölka korna, så är det bara att öppna dörren och släppa ut honom!

Ja men, säger ni då! Kan inte hans dotter lämna SITT samtycke till att pappa Johan inte släpps ut mitt i natten? NOPE, det kan hon icke! Det är Johan som ska säga att det är okey att ni låser dörren, för jag begriper inte bättre själv!

MEN om Johan hotar med att ta sitt liv och är på väg att kasta sig ut genom fönstret, då får vi lov att hindra honom - detta kallas att åberopa NÖDRÄTTEN och den får endast tillämpas i undantagsfall och efter en noggrann avvägning om ingripande verkligen är försvarligt!
Innan man hunnit med den avvägningen ligger nog Johan som en våt fläck på asfalten....
Fattar ni? Det är ju så dumt så man tror att det är ett sent aprilskämt!

Så man får hoppas att anhöriga till de demenssjuka fått ordentlig information om denna idioti samt att de förlägger sin semester i närheten. För jag tror inte att personaltätheten täcker för att jaga förvirrade gamlingar i skog och mark.

2 kommentarer:

B i t t e sa...

Det är ju just det där med verklighetsanknytning hos bestämmarna. Jag tycker det är konstigt att ingen av dem nånsin råkat på sånt som vi andra dödliga drabbas av så att de skulle kunna se med klara ögon. Ha en skön semester i alla fal! Kram

Lena-Tårtan sa...

Bra rutet!! Håller med du.
Hoppas du får en bra semester!