måndag 21 juni 2010

BRÖLLOPSRECENSION


GRATTIS VICTORIA OCH DANIEL - 19 JUNI 2010!!


09.30 sattes TV:n på hemma hos oss, 00.40 stängdes den av. Jag såg allt förutom en del av kortegen och båtfärden. Då hade jag matrast nere vid köksbordet.
Men vilken kärlek dessa två utstrålade - det finns ju inget som helst tvivel i det här fallet! Love, love, love!!!

Victorias outfit - vacker, enkel, elegant och barärmad (!) klänning. Jättefint smink som framhävde hennes ögon. Kamédiademet var verkligen kronan på verket!

Daniels outfit - en frack är en frack, men den satt som en smäck. Frisyren...nja. Backslick är inte min melodi. Den får honom att se tunnhårig ut (vilket han kanske är...). Kunde han inte skippat de fula glasögonen en dag som denna? Jag menar, innerst inne är ju detta en fräsch snubbe. Synd att "de" gubbat till honom så.

Vigselakten - Daniel såg oroväckande grå ut i ansiktet när han stod och väntade på sin brud tillsammans med Carl-Philip. Kungen såg som vanligt ut som om han led av en svår nackspärr när han ledde fram sin dotter till sin blivande man.
Victoria var hur cool som helst! Inte en darrning på rösten där inte. Kärleken och ömheten bara vällde ut från henne när hon såg honom djupt i ögonen samtidigt som hon sa sitt "ja". Gudars vad jag böla då! Men var det nån som såg en tår fällas hos Kungen och Drottningen? Eller hos Westlings? Nä...inte jag heller!

Domprostens tal var i längsta laget, trots att det visst var avkortat! Jag fasade faktiskt att någon av dem skulle få ett blodtrycksfall och drösa i golvet.
Björn Skifs och Agnes Carlssons duett var jättefin!

Kyssen - nja...den var allt ganska tam och futtig! Man såg på Victoria att hon riktigt tiggde efter en rejäl tryckare där på trappan, men det verkar inte som Daniel är så noga med att demonstrera sånt inför andra. Hoppas han tog igen det på bröllopsnatten. Om de nu orkade med det efter den långa dagen! De kanske stensomnade på direkten?

Gästerna - inga överaskningar. Kungligheter, grevar och baroner, några artister och...jo, en överaskning - Martin Timell...öh!!?? Inga idrottsmän fanns representerade konstigt nog, med tanke på brudparets sportintresse.

Maten - fyra-rätters meny. Jag hade nog skippat gurkgelé, ramslök- och nässelsås, timjanskokta morötter i vitkål, ärtsoppan, blomhöljet (!?) runt torsken och de pocherade vakteläggen. Min mage hade nog bubblat oroväckande till bröllopsvalsen efter den menyn är jag rädd för.
Efterrätten var helt okey och bröllopstårtan också!

Talen - att Kungen inte är någon spontan talare vet man ju...men det var ändå ganska känslosamt när han bedyrade att han önskade sin dotter att få vara lycklig. Underförstått - "jag har aldrig försökt stå i vägen för Daniel och Victorias kärlek".
Men pappa Westling slog ju honom med hästlängder. Det märktes att han gjort detta förr och han fick gästerna att skratta, vilket är ett gott betyg!
Sen kom då Daniels tal...oj, oj, oj. Släng er i väggen, alla ni som kallat honom en obildad muskelknutte från vischan! Här var det inga fusklappar minsann! Ordet rann ur honom som ett rinnande vatten. Det var känslor, humor blandat med allvar och dessutom växlade han mellan svenska och engelska! Imponerande och hjärtknipande. Här flödade tårarna både på mig och gubben min vill jag lova!

Valsen - jaa, högsta poäng från Tony Irving säger ju allt. Detta hade de tränat på, inte bara en gång. Klanderfritt och i takt. När får vi se en kunglighet i Let´s dance?

Tack för en underbar upplevelse och ett avbrott mitt i allt eländes elände som annars visas i TV och press! Att en del av mina skattepengar gick till detta kommer jag med all säkerhet att överleva. Sjukvården, skolan och A-kassan får nog sitt ändå!



Inga kommentarer: