måndag 14 juni 2010

MÅNDAGSFUNDERINGAR

Tack gode gud att den här helgen är över. Såg ju så fram emot min långledighet med sol och utevistelse. Vad fick jag? REGN, REGN, REEEEEEGN och blåst!
Vad göra? Jo, se på TV var väl det enda tänkbara. Vad fanns det att se på? FOTBOLL, FOTBOLL, FOOOTBOLL och friidrott!

Men på fredagkvällen gick filmen "The day after tomorrow", så den såg vi på. På lördag var det totalhaveri i TV-tablån, så då hyrde vi filmen "Vägen". Båda filmerna handlade ju om klimatkatastrofer - mycket passande med tanke på helgvädret! Och samtidigt skrämmande, för det känns verkligen som det är något som håller på att hända!

Moder jord gör uppror. Vulkanutbrott, översvämningar, polarvinter, jordbävningar, tsunamis och nu oljeutsläppet i mexikanska golfen (som visserligen är direkt orsakat av människan).

Så de där filmerna är kanske inte så överdrivna och orealistiska som man kan tycka när man ser dem. Jag känner mig liten och maktlös inför detta. Hjälper det verkligen att jag sopsorterar och släcker lampan efter mig? Är det det enda jag som enskild individ kan göra?

Jag blir så förbannad när stormakterna, som verkligen skulle kunna göra skillnad, lägger sin energi och en jävla massa dollar på att "medla" i religiösa krig istället!

Grrrrrrr!!



1 kommentar:

Yarp sa...

Vilken härlig blogg du har. Supersnygg design och jättefin sommarbild!