onsdag 29 september 2010

VILA I FRID

Den här lilla runda kompisen försvinner om ett par dagar, men jag vet inte om saknaden kommer bli särskilt stor. Den var finare i silver tycker jag - kändes mer värdefull på något vis i den metallen. Men så är jag ju så gammal att jag levde på ett-öringens tid också och ett-öringen var ju inte så mycket mindre menar jag.

Svenska folket har i alla fall de senaste månaderna, påminnts (uppmanats?) att rensa skåp och lådor på de små bruna slantarna. Precis som om man har stora skattkistor med 50-öringar gömda hemma!? Eller vem lägger hårda pengar i madrassen? Kändisar kanske förresten. Såg i nåt kvällsmagasin på TV, att de hade en sparbössa i form av en hög plastcylinder i studion. Till den uppmanades den inbjudna kändisen för dagen, att ta med och skänka sina surt förvärvade femtioöringar. Och kändisarna hade 2-literspåsar med kopparpengar med sig! Imponerande! Får de kanske sitt gage i dylik valuta?

Dagens fråga "på stan" i lokaltidningen i morse: "Har du gjort dig av med dina femtioöringar?" Och?? Om man nu råkar ha två stycken kvar i plånboken, so what? Får väl spara dem och visa för barnbarnsbarnen då!

1 kommentar:

Bloggarmorsan sa...

Jag kommer inte att sakna den... Vande mig aldrig riktigt vid den bruna varianten...
KRAM